ساخت برند پزشکی: برند پزشکی چیست و با سایر انواع برند‌ینگ چه تفاوتی دارد؟

برند پزشکی چه تاثیری بر روی رشد یک پزشک دارد؟

اول از هر چه سعی می‌کنیم تعریف مشخصی از برند پزشکی ارائه دهیم و بعد از آن به کابرد و مفهوم آن می‌پردازیم.

 

برندسازی پزشکی

 

برند پزشکی چیست؟

برند پزشکی نمایانگر هویت شغلی یک پزشک یا دندانپزشک هست که می‌تواند با پرسونال برند شخص پزشک ادغام شود.

یعنی هویت برند پزشکی از شخصیت پزشک وام می‌گیرد. 

این موضوع را هم باید اضافه کرد که برند پزشکی شامل مواردی مثل لوگو، لحن برند ( Tone of Voice)، رنگ غالب در مطب و کلینیک، پرستیژ پرسنل کلینیک و مطب و ... می‌باشد.

 

چرا باید برای خود برند پزشکی بسازیم؟

اینجا صحبت از کاربرد برندسازی پزشکی می‌باشد. اگر بخواهیم به صورت کامل خلاصه کاربرد این موضوع را بررسی کنیم به یک عبارت کوتاه می‌رسیم، ( برند پزشکی عامل تمایز یک پزشک از سایر همکاران خود هست).

بیایید با یک مثال کامل شفاف موضوع را بررسی کنیم: طبق آمار منتشر شده در ایران حدود پنجاه هزار دندانپزشک فعالیت می‌کنند، اما آیا تعداد مراجعین، قیمت گذاری خدمات، کیفیت یکسان و از همه مهم‌تر درآمد برابری دارند؟ قطعا پاسخ این سوال نه هست.

آیا عاملی که باعث می‌شود یک کلینیک مراجعین و مریض‌های بیشتری داشته باشد، صرفا ارائه خدمات با کیفیت تر یا دانش بالاتر هست؟ باز هم جوابی که به آن می‌رسیم قطعا نه هست.

عامل همه‌ی این تفاوت ها داشتن برند پزشکی معتبر هست. شاید تا همین چند سال پیش شما با حضور و تبلیغات گسترده در اینستاگرام می‌توانستید برای مدت کوتاهی تعداد مراجعین خود را افزایش دهید که همه‌ی ما به خوبی به یاد می‌آوریم که این افزایش مراجعین با پایداری همراه نبود و بعد از مدتی دوباره افت شدیدی حاصل می‌شد.

اما راه کار ماندگار در تمامی این سال‌ها برندسازی پزشکی بوده، برای مثال به روند رشد کلینیک ایرانیان توجه کنید: در همه‌ی این سال‌ها تبلیغات این کلینیک در راستای برندینیگ پزشکی بوده است از روزی که به مراجعین خود یک شاخه گل می‌دادند تا به امروز که به جرات می‌توان گفت بزرگترین کلینیک زیبایی ایران هستند همواره متمایز رفتار کردند.

مجموعه استوری مدیا در یکی از کمپین‌های تبلیغاتی کلینیک ایرانیان افتخار همکاری با این مجموعه بزرگ را داشته و شاهد تاکید مدیریت کلینیک بر حفظ و ارتقا هویت آنها بوده‌ایم.

 

مشاوره مدیریت کلینیک

 

 

هزینه‌ی بالای برندسازی پزشکی:

قصد به مقایسه قیمت‌های خدمات مختلف نداریم، اما از آنجا که برندسازی یک پروسه و فرآیند هست به هیچ وجه نباید نگران موضوع هزینه‌های فرآیند‌خای برندسازی پزشکی باشید. بیایید با خود صادق باشیم آیا واقعا عاملی که باعث شده تا امروز به دنبال برند سازی پزشکی نباشید هزینه هست؟ در ۹۹ درصد مواقع پاسخ خیر هست.

هزینه طراحی یک سایت اصولی برای یک پزشک یا کلینیک بین ۱۲ تا ۳۰ میلیون تومان می‌باشد آیا این مبلغ از عهده یک پزشک خارج است؟ یا نگرانی اصلی چیز دیگری است؟

یا طراحی یک لوگوی حرفه‌ای یا حتی تولید محتوای حرفه‌ای در شان یک پزشک، هیچ کدام از این موارد هزینه‌ی بالایی ندارند بلکه نگرانی اصلی از جای دیگری سرچشمه می‌گیرد.

برای پاسخ به این سوال ما در گذشته پرسشنامه‌هایی را طراحی کرده بودیم و از بیش از ۶۰ پزشک و دندانپزشکی که افتخار همکاری با آنها را داشتیم این سوالات را پرسیدیم و متوجه شدیم عمده نگرانی و دلیل آنها برای پرهیز از برندسازی پزشکی شامل موارد زیر است:

۱-نگرانی از ایجاد حس شوآف: این نگرانی از آنجا نشات می‌گیرد که آشنایی کافی با مبحث برندینگ پزشکی وجود ندارد، اتفاقا برندسازی پزشکی در تضاد با محتوای زرد و کم ارزشی هست که این روزها از برخی پزشکان می‌بینیم و یکی از هدف‌های اصبی برندسازی پزشکی ارتقا شان و منزلت یک پزشک یا دندانپزشک به عنوان ارائه دهنده‌ی خدمت هست.

 

۲-نگرانی از عدم نتیجه گیری: مبحث برندسازی پزشکی از علوم مدیریت متولد شده است همواره در علوم مدیریت که زیر مجموعه علوم انسانی می‌باشد میزان نتیجه قطعی نیست، اما در صورتی که با یک مجموعه متخصص در زمینه برندسازی پزشکی موارد مربوطه را پیش ببرید، قطعا پیشرفت را در این موضوع خیلی سریع حس می‌کنید، ما به همین منظور اولین مجموعه تخصصی برندینگ و تبلیغات مطب و کلینیک را در سال ۹۶ به نام استوری مدیا تاسیس کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از لینک زیر رزومه مجموعه استوری مدیا را مشاهده کنید.

درباره‌ی استوری مدیا

 

۳- نگرانی از عدم وجود زیرساخت مناسب: این موضوع شاید درست‌ترین نگرانی یک پزشک یا دندانپزشک از برندسازی پزشکی باشد اما باید به خاطر داشته باشیم که همانطور که ساخت یک برند پزشکی به صورت فرآیندی می‌باشد، نتیجه حاصل از آن نیز به همان صورت رخ می‌دهد و شما پس از مشاهده نتایج اولیه حاصل از این موضوع می‌توانید با کمک مشاورین تخصصی مجموعه استوری مدیا در راستای ایجاد زیر ساخت‌ها مناسب یک برند پزشکی قدم بردارید.

مشاوره مدیریت کلینیک

 

در نهایت به جز مسئله افزایش درآمد نسبت به میزان کاری که یک پزشک انجام می‌دهد برندسازی پزشکی باعث افزایش آگاهی جامعه در خصوص این قشر می‌شود و یک پزشک یا دندانپزشک که از دانش بالایی برخوردار است می‌تواند باعث سلامت بیشتر جامعه و کوتاه کردن دست سودجویانی شود که بدون داشتن مهارت کافی و صرفا با تکیه بر تبلیغات زرد سلامت جامعه را با خطر مواجه می‌کنند.

 

سوالات متدوال در مورد برندینگ پزشکی:

 

۱- هزینه‌ی برندینگ پزشکی چقدره؟

برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه شما به یک لوگو، سایت حرفه‌ای، سوشال مدیا منطبق بر شان پزشک و یک سیستم CRM احتیاج دارید که همه‌ی این ها در مجموع هزینه‌ی به مراتب پایین‌تری از تبلیغ دادن به یک بلاگر را دارد.

 

۲- فرق برند پزشکی با پرسونال برندینگ پر چیست؟

شما در پرسونال برندینگ تنها به هویت و تخصص فردی خود تکیه می‌کنید و در برندسازی تجاری تمرکز بر روی هویت و تخصص شرکت‌ها و سازمان‌هاست اما در برندسازی پزشکی ما ضمن الهام گرفتن از مدل شخصیتی و هویت فردی پزشک،سعی داریم تصویری منطبق بر تخصص ارائه شده در مطب و کلینیک را بر روی برند پزشکی الحاق کنیم

 

۳- پروسه برندسازی پزشکی چقدر طول می‌کشد؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم برندسازی یک فرآیند است که حتی پس از ایجاد هویت بصری برند باید جهت افزایش آگاهی برند ادامه یابد اما مهم‌ترین نکته برندسازی پزشکی آن است که پس از تکمیل زیرساخت ها با تکیه بر تکنیک WOM یا همان مارکتینک سینه به سینه این روند خود باعث ارتقا مطب و کلینیک شما می‌شود.

 

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده
محمد گفت:
سلام وقتتون بخیر،
برندینگ کلینیک خودمون رو از کجا باید شروع کنیم؟
shima ahmadi گفت:
ممنون از نوشته تون امیدوارم پروژه طراحی سایت ما هم به خوبی انجام بشه که بریم سراغ قدم‌های بعدی
mahmoud shojaie گفت:
شما برای کلینیک‌ها و مطب‌های خارج از تهران هم خدمات ارائه میدید
mahmoud shojaie گفت:
شما برای کلینیک‌ها و مطب‌های خارج از تهران هم خدمات ارائه میدید