مالیات پزشکان در سال ۱۴۰۲، نحوه محاسبه مالیات پزشکان

مالیات پزشکان و کلینیک‌ها در سال جدید چگونه محاسبه می‌شود؟

چگونگی محاسبه مالیات پزشکان برای تمامی افرادی که از طریق پزشکی مشغول به کسب درآمد هستند امری مهم و قابل مباحثه است. از آنجایی که تعداد پزشکان جامعه با توجه به فراگیر شدن دانشگاه ها و همچنین افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته ها روند صعودی دارد، اخذ مالیات پزشکان برای دولت در سالیان اخیر بسیار مهم می‌باشد.

 

محاسبه مالیات پزشکان

 

 

درآمد پزشکان معمولا چیزی بیشتر از درآمد حاصل از بسیاری رشته ها و کسب و کار های دیگر است و از طرفی عدم شفافیت  مقدار دقیق درآمد پزشکان را برای سازمان امور مالیات کمی دشوار میکند.

از این رو در این مقاله بطور کامل نحوه محاسبه مالیات پزشکان و همچنین تعاریف این مالیات را مورد بحث قرار میدهیم تا از بروز هرگونه مشکلی در ارتباط با پرداخت آن جلوگیری به عمل آید.

تاثیر افزایش درآمد بر مالیات:

قطعا تمام افرادی که در هر رشته‌ای فعالیت می‌کنند، یکی از اهداف خود را افزایش درآمد می‌دانند، افزایش درآمد برای کلینیک‌ها، مطب‌‌‌ها و پزشکان منوط به جذب بیماران و افزایش مراجعین می‌باشد. دو نیاز اساسی برای افزایش مراجعین، برندسازی پزشکی و تبلیغات پزشکی می‌باشد. استوری مدیا به عنوان اولین مجموعه تخصصی تبلیغات کلینیک و مطب با بیش از ۶ سال سابقه در این مسیر همراه شماست

 

مالیات پزشکان چیست؟

تمامی افراد جامعه بدون در نظر گرفتن میزان درآمد، طبقه اجتماعی، میزان تحصیل و… که به هر طریقی در کشور کسب درآمد می‌کنند ملزم به پرداخت بخشی از درآمد خود به عنوان مالیات بر درآمد هستند. (حالا ممکن است که بپرسید این مالیات صرف چه می‌شود؟) مالیات پزشکان یا در تعبیر درست تر مالیات بر درآمد پزشکان از دسته مالیات های مستقیم است. به این معنا که اداره مالیات مستقیما بر حسب دارایی و عایدی شخص در طول سال مالیاتی درصدی تعیین می‌کند و طبق آن فرد از لحاظ قانونی موظف می شود که پرداخت مالیات خود را بدون تاخیر پرداخت کند.

 

اظهارنامه مالیاتی پزشکان و چگونگی ارسال آن

در پایان دوره مالیاتی پزشکان نیز مانند دیگر مشاغل باید اظهارنامه مالیاتی خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. زمانی که پزشکان برای پر کردن اظهارنامه اقدام می کنند باید بدانند که نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی پزشکان تفاوتی با دیگر مشاغل ندارد. همه افرادی که در مشاغل مختلف هستند با توجه به مشاغل خود اطلاعات خود را تکمیل می کنند. همه به صورت یکسان اظهارنامه را پر می کنند و تفاوتی بین مشاغل وجود ندارد. ( حالا این که اظهارنامه را خود پر کنید یا از افراد متخصص کمک بگیرید، بسته به زمانی که دارید، مدیریت کنید، چون اشتباهات کوچک در پرکردن اظهارنامه می‌توانپچد دردسر ساز شود.)

 

آموزش نحوه محاسبه مالیات پزشکان

قبل از ورود به بحث نحوه محاسبه مالیات پزشکان باید بدانید که از سازمان امور مالیاتی کشور پزشکان در دو دسته بندی قرار میگیرند.

دسته اول مالیات مطب پزشکان، آن دسته از پزشکانی هستند که بطور شخصی و آزاد در مطب مشغول کسب درآمد و خدمت رسانی هستند. 

دسته دوم که شامل پزشکانی است که در مراکز درمانی مانند بیمارستان به عنوان همکار یا استخدام مشغول فعالیت هستند.

 

محاسبه مالیات پزشکان

 

همانطور که انتظار میرود نحوه تعیین میزان مالیات پزشکان این دو دسته با یکدیگر متفاوت است. لازم به ذکر است تعیین مبلغ مالیات پزشکان بدون در نظر گرفتن مدرک پزشک از لحاظ میزان تخصص و همچنین سابقه کار طبابت آن شخص لحاظ میشود و تنها عنصری که در مبلغ مالیات اثر گزار است صرفا درآمد پزشک میباشد.

 

نحوه محاسبه مالیات پزشکان آزاد

مالیات پزشکانی که بصورت آزاد و در مطب کار میکنند یا در تعریف صحیح تر استخدام یا همکار رسمی هیچ مرکز درمانی خاصی نیستند باید سالانه مبلغی از درآمد خود را بعنوان مالیات بپردازند. جدول زیر با جزئیات به این موضوع اشاره میکند.

مالیات پزشکانی که بصورت آزاد و در مطب کار میکنند یا در تعریف صحیح تر استخدام یا همکار رسمی هیچ مرکز درمانی خاصی نیستند باید سالانه مبلغی از درآمد خود را بعنوان مالیات بپردازند. جدول زیر با جزئیات به این موضوع اشاره می‌کند.

 

ردیفمیزان دریافتی ماهانهنسبت به مازاددرصد پرداختی مالیات
۱تا ۵.۶۰۰.۰۰۰ تومان۰% (معاف از مالیات)
۲از ۵.۶۰۰.۰۰۰ تا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان۵.۶۰۰.۰۰۰ تومان۱۰%
۳از ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان۱۵%
۴از ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ تا ۳۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان۲۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان۲۰%
۵از ۳۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان به بالا۳۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان۳۰%

 

با ذکر یک مثال جدول فوق را توضیح میدهیم. پزشکی را فرض کنید که میزان دریافتی اش ماهانه ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان باشد. پس برای محاسبه مالیات آن باید به ردیف ۳ جدول توجه کرد. همانطور که در جدول آمده، بر نسبت مازاد بر ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان باید درصد پرداختی را محاسبه کنیم. در اینجا ۱۵ میلیون تومان از ۲۰ میلیون تومان کل دریافتی شخص کم شده که عدد ۵ میلیون تومان است و در ادامه ۱۵ درصد این ۵ میلیون تومان را باید بعنوان مالیات پرداخت کنیم. رقمی تقریبا برابر ۷۵۰.۰۰۰ تومان.

دقت داشته باشید که پزشکانی که زیر ۵.۶۰۰.۰۰۰ تومان درآمد ماهانه داشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

نحوه محاسبه مالیات پزشکان همکار یا استخدام مراکز درمانی

بخش اعظمی از جامعه پزشکان کشور مشغول کار در مراکز درمانی مانند کلینیک‌ها، مطب‌ها، بیمارستان ها، خانه های سلامت و … هستند. مالیات بر درآمد پزشکان شامل این عزیزان نیز میشود. اگر شما هم قصد دارید در ارتباط با میزان پرداختی مالیات پزشکان مطلع باشید، جدول زیر را مرور کنید.

 

ردیفحقوق دریافتی ماهانه پزشکدرصد پرداختی بعنوان مالیات
۱تا ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان۱۵%
۲نسبت به مازاد ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان تا سقف ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان۲۰%
۳مازاد از ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان۲۵%

 

همانطور که مشاهده فرمودید نحوه محاسبه مالیات پزشکان در هر دو نوع دسته بندی پزشکان مشابه به هم است اما ارقام و درصدهای مالیاتی آنها با هم تفاوت اساسی دارد. باید بدانید پزشکان این دسته بندی حتی با حداقل حقوق دریافتی نیز معاف از پرداخت مالیات نمیشوند.

 

نحوه پرداخت مالیات پزشکان

برای جلوگیری از جریمه شدن، نیاز است تا پایان سال مالیاتی مدارک و اظهارنامه خود را ارائه داد. پزشکان نیز از این قانون مستثنی نیستند. پایان سال مالیاتی عموما تا پایان خرداد ماه اعلام میشود و ارائه اظهارنامه تا آن زمان الزامیست.

مدارک مورد نیاز برای احراز میزان درآمد از طریق دستگاه های POS صورت میگیرد. برای پرداخت بدهی مالیاتی خود نیز میتوانید از سامانه مالیات پزشکان به نشانی withholding.tax.gov.ir استفاده کنید. برای اینکه میزان درآمد پزشکان به طور دقیق مشخص شود، پزشکان و مراکز درمانی را مجاب به استفاده از پایانه های فروشگاهی کرد.

 

جدول مالیات پزشکان

 

نحوه محاسبه مالیات دندانپزشکان

دندانپزشکان مانند پزشکان مالیات خود را پرداخت می کنند و نحوه محاسبه مالیات دندانپزشکان با پزشکان تفاوتی ندارد. بنابراین اطلاعاتی که در خصوص پزشکان و مراکز درمانی در اختیار شما قرار گرفت در قبال دندانپزشکان  و کلینیک های دندانپزشکی نیز صورت می گیرد. مالکان کلینیک های دندانپزشکی نیز باید مانند دیگر مشاغل اظهارنامه مالیاتی خود را پر کنند و در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند.

محاسبه مالیات دندانپزشکان با توجه به درآمد دندانپزشکان انجام می شود و میزان فعالیت و کارکرد این افراد برای محاسبه مالیات اهمیتی ندارد و تنها میزان درآمد آنها مشخص کننده میزان مالیات پرداختی این صنف محسوب می شود. پایانه های فروشگاهی یکی از ابزار های اداره مالیات برای نحوه محاسبه مالیات دندانپزشکان به حساب می آید. 

در همین راستا قانون مشاغل، دندانپزشکان را مجاب به استفاده از پایانه های فروشگاهی کرده است. بنابراین میزان مالیات پرداختی دندانپزشکان و کلینیک های دندانپزشکی با توجه به مقدار گردش حساب تعیین می شود. برای اینکه به طور مشخص قوانین پرداخت مالیات پزشکان به صورت موثق انجام شود، صنف دندانپزشکان را به استفاده از پایانه های فروشگاهی مجاب کردند. هرگونه ورود پول به حساب صاحب پایانه فروشگاهی رصد شده و میزان مالیات این افراد طبق ورود پول به این حساب ها محاسبه می شود.

 

نتیجه گیری:

در این مطلب تلاش نمودیم تا برای پزشکان محترم یا علاقه مندان به اینگونه مباحث، نحوه محاسبه مالیات پزشکان را زیر ذره بین ببریم. همانطور که اشاره شد بسته به میزان حقوق یا درآمد ماهانه، مالیات این عزیزان محاسبه میشود و تقریبا میتوان گفت به جز دریافتی آنها معیار دیگری برای تشخیص میزان مالیات ارائه نشده است.

اگر پزشک خارج از دو حالت گفته شده در بیمارستان یا مرکز درمانی دیگری به طور قرارداد همکاری نیز طبابت کند موظف است ۱۰% از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کند.

لازم به ذکر است پزشکان نیز مانند سایر اغشار جامعه تا پایان سال مالیاتی فرصت دارند اظهارنامه خود را ارائه دهند.

 

 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده